Światło Studyjne: odległości

~ Lekcje ze Studiem2.8

Dzisiejszy wpis powstał jako rozwinięcie i kontynuacja poprzednich dwóch artykułów - o świeceniu z góry i o ustawieniu modela w stosunku do modyfikatora.
Dzisiejszy wpis natomiast rozprawi się z
odległością modyfikatora w stosunku do tła.

swiatlo studyjne warsztat dla fotografow.png

Ustawienie modyfikatora w stosunku do tła*

* do ilustracji tego artykułu wybrałam zdjęcia z górnym światłem, aczkolwiek zasady tu opisane są uniwersalne i sprawdzą się też przy innych ustawieniach światła studyjnego.

Porozmawiajmy więc o odległości modyfikatora od tła. Czy zdarza wam się robić zdjęcia ze światłem studyjnym na białym tle i zastanawiacie się, dlaczego mimo takich samych ustawień aparatu i lampy, czasem tło wychodzi bardziej białe/jaśniejsze a czasem bardziej szare/ciemniejsze? Jest to zazwyczaj bardzo widoczne na czarno-białych zdjęciach.

swiatlo studyjne dla fotografow.jpg

Powodem tej różnicy jest właśnie ustawienie modyfikatora względem tła. Im mniejsza odległość modyfikatora od tła, tym jest ono jaśniejsze. Natomiast, poprzez zwiększanie tej odległości, przyciemniamy tło. W ten sposób możemy np. sprawić, że białe tło będzie wyglądało jak ciemnoszare :)

studyjna fotografia ciazowa i brzuszkowa.jpg

Wystarczył duży krok do przodu (razem z modelką przesunięty też został modyfikator, tak żeby modelka zawsze stała na jego krawędzi), żeby dość znacząco przyciemnić tło.

sesja ciazowa ze swiatlem studyjnym.jpg

Dodatkowo, odległość modyfikatora względem tła wpływa na separację modela od tła i pomaga zaakcentować dwuplanowość.
Na tym zdjęciu, modyfikator jest ustawiony dość blisko tła, co sprawia, że na tło pada dość dużo światła. Skutkuje to brakiem separacji między modelką, a tłem (modelka wygląda jakby ‘wtapiała’ się w tło).

Odsunięcie modyfikatora oraz modelki od tła pozwoliło przyciąć ilość światła padającego na tło. Dzięki temu, że wprowadziliśmy separację między modelką, a tłem na zdjęciu wyodrębniły się teraz dwa plany. Jest to bardzo ważne w przypadku klasycznych portretów, zwłaszcza czarno-białych, które kochają głębię i trójwymiarowość.

swiatlo studyjne dla fotografow i sesje ciazowe.jpg

Pro tip: Jeśli masz małe studio, które uniemożliwia Ci odsunięcie modyfikatora od tła, a powstałe zdjęcia są zbyt ‘płaskie’, spróbuj użyć modyfikatora o mniejszej średnicy. Do tych zdjęć użyta była octa 150cm. Jeśli natomiast chciałabym osiągnąć podobny efekt w małym studiu, to użyłabym octy o średnicy 100-120cmcm. Duże nie zawsze znaczy lepsze :)


Mam nadzieję, że podobał Wam się ten wpis! Dajcie też znać, o czym chcielibyście jeszcze usłyszeć. Możecie napisać komentarz pod tym postem, albo wpaść na Instagram.
Wasz feedback jest nieoceniony. Dziękuję, że tu jesteście!

Do następnego razu,
Kasia


Inne wpisy na temat światła studyjnego, które mogą was zainteresować:

Previous
Previous

Światło Studyjne: od Rembrandta do krawędzi

Next
Next

Światło Studyjne: górne światło, część 2